روغن کمپرسور برودتی
روغن کمپرسور برودتی در سیستم برودتی برای روانکاری قطعات متحرک داخلی کمپرسور به کار گرفته می شود. از روغن کمپرسور برودتی جهت روانکاری کمپرسور سردخانه فریونی ، کمپرسور چیلر تراکمی ، کمپرسور اسپیلت، کمپرسور تهویه ، کمپرسور سیستم های برودتی ، کمپرسور سیلندرپیستونی ، کمپرسور روتاری ، کمپرسور اسکرال و کمپرسور اسکرو استفاده می نمایند. روغن کمپرسور برودتی دارای انواع مختلفی هستند. هر یک از انواع روغن کمپرسور برودتی ویژگی شیمیایی خاصی دارند که آنها را مناسب استفاده در سیکل و مبرد خاصی میکند. از متداولترین انواع روغنهای کمپرسور برودتی مورد استفاده میتوان به روغنهای با پایه معدنی، روغنهای پلی ال استر (POE) و الکیل بنزن اشاره کرد. روغن های معدنی با گازهای قدیمی مانند R22 سازگارند و روغن های پلی ال استر (POE) با گازهای جدید مانند R404A و R134a و R407C سازگارند. این روغن ها در دمای منفی ۱۸ درجه سانتی گراد هم کارایی دارند. روغن های کمپرسور برودتی پلی ال استر (POE) با مبردهای نوع CFC و HCFC از قبیل R22 ، R123 ، R11 ، R12 ، R13 ، R502 ، R503 ، R500 ، R131b1 ، R114 ، R113 ، R124 ، R401a ، R402a ، R402b ، R403b ، R406a ، R408a ، R409a و مبرد آمونیاکی R717 سازگار می باشد.
اهمیت استفاده از روغن کمپرسور برودتی
روغن کمپرسور برودتی در سیستم برودتی باعث کاهش درجه حرارت قطعات متحرک می شود. در اثر اصطحکاک درجه حرارت بین دو قطعه متحرک بالا می رود. روغن کمپرسور برودتی در خنک کاری و کاهش درجه حرارت قطعات کمپرسور نقشی اساسی دارد. روانکاری کمپرسور سیستم های برودتی بر عملکرد بهتر سیستم تاثیر بسیاری دارد . روغن کمپرسور برودتی زمانی که دو قطعه بر روی هم کار می کنند گرمای به وجود آمده بین دو قطعه را به خود جذب می نماید و به نوعی باعث باعث خنک شدن کمپرسور می شود. روغن کمپرسور برودتی باعث حرکت روان قطعات داخل کمپرسور می شود. روغن با گذشت زمان از اصطحکاک و فرسودگی قطعات جلوگیری می کند.
جلوگیری از تشکیل لجن در سیستم برودتی
روغن کمپرسور برودتی در جلوگیری از شکل گیری رسوبات و لجن اهمیت بسیاری دارد. کمپرسور برودتی به مرور زمان دچار فرسایش و اصطحکاک می شود. رسوبات حاصل از این فرسایش، توسط روغن کمپرسور برودتی جذب می شود و سپس به محل سیستم تصفیه کمپرسور برودتی منتقل می شود. یکی از مزایای روغن کمپرسور برودتی این است که باعث می شود کمپرسور آب بندی شود کمپرسوری که تازه شروع به کار می کند پس از گذشت زمان و کارکرد مداوم کمپرسوربا روغن، کم کم لایه ای از روغن کمپرسور بر روی قطعات تشکیل می شود ، این لایه روغنی باعث حرکت روان قطعات متحرک داخلی کمپرسوربرودتی می شود.
روغن کمپرسور برودتی معدنی
روغن کمپرسور برودتی معدنی از پالایش روغن های نفتی بدست می آید. این نوع از روغن ها نسبت به نوع سنتتیک ، قیمت پایین تری دارند. روغن کمپرسور مینرال نسبت به سنتتیک سرعت جذب رطوبت کمتری دارد. . روغن کمپرسور برودتی مینرال با مبرد های نوع CFC و HCFC مانند R22 و یا مبرد های آمونیاکی و هیدروکربنی سازگار می باشند.
روغن کمپرسور برودتی سنتتیک
روغن کمپرسور برودتی سنتتیک با پایه پلی استر (POE) تولید می شوند. این نوع روغن ها نسبت به نوع معدنی آن از قیمت بالاتری برخوردار هستند . روغن کمپرسور برودتی سنتتیک عمر بیشتری دارند و می توانند زمان بیشتری در سیستم کار کنند. روغن کمپرسور برودتی سنتتیک نسبت به نوع معدنی با سرعت بیشتری رطوبت را به خود جذب می کنند، به همین دلیل در هنگام تعویض روغن کمپرسور، حتما باید توجه کرد چون در صورت جذب رطوبت، اسیدی تولید می شود که ممکن است سیم پیچ موتور کمپرسور را بسوزاند. روغن کمپرسور برودتی سنتتیک با مبرد با مبردهای نوع CFC و HCFC از قبیل R22 ، R123 ، R11 ، R12 ، R13 ، R502 ، R503 ، R500 ، R131b1 ، R114 ، R113 ، R124 ، R401a ، R402a ، R402b ، R403b ، R406a ، R408a ، R409a و مبرد آمونیاکی R717 سازگار می باشد.
روغن کمپرسور برودتی اکلیل بنزن
این نوع روغن کمپرسور برودتی همانند روغن کمپرسور پایه مینرال می باشد. حتی می توان به جای روغن کمپرسور مینرال هم به کار گرفته شود . پایه این نوع روغن هم از نفت می باشد اما تفاوتی که با انواع روغن مینرال دارد، این است که در آزمایشگاه به صورت مصنوعی تولید می گردد.
خصوصیات مهم روغن کمپرسور برودتی
روغن کمپرسور باید ویسکوزیته گرید مناسبی داشته باشد
روغن باید در دمای بالا و یا در دمای پایین ترکیب شیمیایی خود را حفظ کند
روغن کمپرسور برودتی باید عایق الکتریکی باشد.
روغن کمپرسور برودتی با مبرد سیستم برودتی سازگار بوده مبرد به راحتی بتواند در آن حل شود و با هم واکنش شیمیایی ندهند.
روغن نباید با مبرد ترکیب شود
نقطه اشتعال روغن بالا باشد
روغن کمپرسور برودتی ضد کف است
شاخص ویسکوزیته روغن کمپرسور برودتی از عدد بالایی برخوردار باشد
روغن کمپرسور برودتی با بالارفتن دما بیش از حد رقیق و با پایین آمدن دما بیش از حد غلیظ نشود.
نقطه ریزش روغن از عدد پایین تری برخوردار باشد. در دمای پایین سیالیت مناسب داشته باشد.
روغن کمپرسور برودتی از قطعات متحرک داخلی کمپرسور را در برابر فرسایش و خوردگی محافظت نماید.
روغن کمپرسور باید شفاف و تمیز و عاری از ذرات معلق باشد.
روغن کمپرسور برودتی باید عاری از رطوبت باشد
تاثیر رطوبت در روغن کمپرسور برودتی
روغن کمپرسور برودتی هنگامی که در معرض رطوبت قرار می گیرد، اسیدی تولید می شود که باعث سوختن سیم پیچ میشود. همچنین رطوبت در سیستم برودتی باعث ایجاد موم و لجن و کف در روغن می شود.
خرید روغن کمپرسور برودتی
در صورت نیاز به خرید روغن کمپرسور برودتی یا راهنمایی در مورد نحوه مصرف آن با ما تماس بگیرید. ما شما را در تمامی مراحل انتخاب روغن کمپرسور برودتی ، نگهداری و مصرف آن راهنمایی می کنیم. همچنین در صورت تمایل به معادل یابی روغن کمپرسور برودتی و انتخاب روغن از سایر برندها کارشناسان ما می توانند به شما راهنمایی کنند.
مقایسه انواع برندهای روغن کمپرسور برودتی
روغن کمپرسور برودتی
برند سازنده
پایه روغن
گاز مبرد سازگار
Bitzer B5.2
Bitzer B320SH
Bitzer B150SH
روغن بیتزر آلمان
روغن معدنی (مینرال)
R22, R12, R502
Danfoss 160P
روغن دانفوس فرانسه
روغن معدنی (مینرال)
R22
Suniso SL22
Suniso SL32
Suniso SL68
Suniso SL100
Suniso SL170
روغن سانیسو بلژیک
روغن پلی اولستر (POE)
R134a, R404A, R407C, R410A
Bitzer BSE32
Bitzer BSE55
Bitzer BSE170
روغن بیتزر آلمان
روغن پلی اولستر (POE)
R134a, R404A, R407C, R410A
Danfoss 160PZ
Danfoss 160SZ
Danfoss 160Z
Danfoss 320SZ
روغن دانفوس فرانسه
روغن پلی اولستر (POE)
R134a, R404A, R407C, R410A
Suniso SL22
Suniso SL32
Suniso SL68
Suniso SL100
Suniso SL170
روغن سانیسو بلژیک
روغن پلی اولستر (POE)
R134a, R404A, R407C, R410A
Danfoss 320HV
روغن دانفوس فرانسه
روغن پلی وینیل استر (PVE)
R407C, R410A
Bitzer B100
روغن بیتزر آلمان
روغن آلکیل بنزن
R22