شناخت روانكاري , روغن صنعتي , گريس , محصولات شرکت نفت پارس
وظایف اصلی روغن موتور و نقش مواد افزودنی
۱- روانکاری و کاهش اصطکاک (مواد افزودنی بالا برنده شاخص گرانروی و ضد سایش)
۲- پاک کنندگی و معلق سازی (ادتیوهای پاک کننده و معلق کننده)
۳- انتقال حرارت (ادتیوهای ضد اکسیداسیون)
۴- باز دارندگی در برابر خوردگی و زنگ زدگی (ادتیوهای ضد اکسیداسیون و ضد زنگ)
۵- از بین بردن کف(افزودنی ضد کف)
ملاکهای اصلی در انتخاب روغن
روغن موتورهای گازسوز
– روغن هایی با ASH متغیر
– دارای ادتیوهای ضداکسیداسیون، ضدسایش، پاک کننده و ضدخوردگی
– گرید روغن SAE 30، ۴۰ – SAE 15 W 40
– TBN کمتر
روغن چند منظوره تراکتور
قابل استفاده در:
– سیستم هیدرولیک و فرمان
– موتورهای بنزینی و دیزلی
– گیربکس و دنده های تحت بار متوسط تا زیاد (برای تمامی تجهیزات ماشین آلات کشاورزی)
ماشین آلات راهسازی و معادن (کاترپیلار، کوماتسو، ولوو، هپکو)
نوع تجهیزات: لودر- بلدوزر- گریدر- غلطک- بیل مکانیکی
روغن موتور پیشنهاد شده(با توجه به توصیه سازندهSAE &API):
– در مدل های قدیمی(منو گرید)، هامون و پاسارگاد
– مدل های جدید(مالتی گرید)، پارس لنج، دیزل و هیرمند
تخمین عمر مفید روغن موتور
کیلومترکارکرد واقعی روغن به عوامل زیر بستگی دارد:
– کیفیت سوخت مصرفی(میزان گوگرد)
– درجا کارکردن موتور(ترافیک)
– آثار منفی ساکن ماندن روغن درون کارتر:
– میعان بخارات آب درون سیستم
– تشکیل ترکیبات مضر(کمپلکس)
فشار روغن و عوامل مؤثر برآن
عوامل مؤثر برفشار روغن عبارت است از:
– انتخاب نادرست گرید(SAE)
– اکسیداسیون و از بین رفتن ادتیوها
– آلودگی با ذرات و اختلاط با سوخت
عوامل مکانیکی سیستم مانند:
– عیوب تجهیزات(شیر تنظیم فشار، اویل پمپ و…)
– لقی بیش از اندازه یاتاقان ها و نشتی داخلی
کاهش میزان روغن موتور و دلایل آن
عوامل معمول کاهش حجم روغن عبارت است از:
– سوختن روغن درون محفظه احتراق و خارج شدن از اگزوز
– تبخیر روغن درون کارتر(تهویه هوای کارتر)
عوامل غیر معمول کاهش روغن موتور عبارت است از:
– انتخاب نامناسب گرید روغن
– پرکردن روغن بیش از حد مجاز
– نشتی از طریق کاسه نمدها و آب بندها
– ساییدگی رینگهای پیستون
روغن های دنده خودرو
علل استفاده از روغن دنده خودرو عبارت است از: راحت تعویض کردن دنده بخصوص در دمای پایین، جلوگیری از خطر افتادن اجزای تحت فشار، کم کردن اصطکاک و سایش.
طبقه بندی روغن های دنده خودرو:
۱- براساس کیفی(انستیتو نفت آمریکا)
روغن دنده پارس مدوس GL-3 GL-2 API GL-1
روغن دنده پارس مدوس ای پی GL-4
روغن دنده پارس مدوس ای پی اس GL-5
۲- براساس گرانروی(انجمن مهندسان اتومبیل)
(برای فصل تابستان)۹۰ ۱۴۰ ۲ ۵۰ (برای فصل زمستان) SAE 75W 80W 85W
( مناسب برای تمام فصول سال)۷۵W90 80W90 85W90 85W140
پارس مدوس ای پی۷۵W و ۷۵W-90 برای خودروهای شرکت سایپا مانند ریو و پراید
پارس مدوس ای پی اس ۷۵W-80 برای خودروهای شرکت ایران خودرو مانند انواع پژو
تأثیر انتخاب گرانروی صحیح:
کاهش اصطکاک داخلی، جریان مناسب روغن، جلوگیری از سایش، ممانعت از داغ شدن سطح دنده، روانکاری صحیح
روغن دنده های اتوماتیک
مشخصات خاص روغن دنده اتوماتیک شامل قابلیت در انتقال قدرت قابلیت عالی در انتقال حرارت، مقاومت در برابر کف کردن، ممانعت از سایش و روانکاری عالی است.
موارد کاربرد روغن های دنده اتوماتیک:
جعبه دنده اتوماتیک خودروهای سواری، سیستم های انتقال قدرت و جعبه فرمان هیدرولیکی، خودروهای سنگین مانند اتوبوس های تولیدی شرکت های شهاب خودرو، ایران خودرو دیزل
مشخصات ویژگی های ضدیخ، ضد جوش، ضد زنگ
پارس سهند و پارس سهند ویژه:
– پایین آورنده دمای انجماد و بالابرنده دمای جوش
– محافظ قطعات سیستم خنک کننده در مقابل زنگ زدگی و خوردگی
– قابل استفاده در چهار فصل
انواع بسته بندی روغن ها
روغن بالک (فله ای):
– مزایا : قیمت ارزانتر، کاهش هزینه های انبارداری و حمل و نقل
– معایب: امکان آلودگی و دخل و تصرف بیشتر
روغن مظروف
مزایا: احتمال آلودگی کمتر(مخازن حمل و نقل و نگهداری)، افزایش کیلومتر کارکرد و زمان تعویض روغن، افزایش عمر موتور و کاهش هزینه تعمیرات موتور
شرایط ویژه انبار داری صحیح روانکارها عبارت است از:
– نگهداری بشکه های گریس بصورت عمودی (ایستاده)
– هوای انبار خشک بوده و هنگام باز کردن در ظروف عاری از گرد و غبار باشد.
– با توجه به نوع فرآورده، زمان مناسب انبارداری رعایت شود.
اصل مهم: اولین محصول ورودی، اولین خروجی نیز باشد (FIFO)
شیوه صحیح انبارداری:
– بشکه ها در فضای روباز حتماً زیر پوشش ضدآب نگهداری شوند.
– نگهداری بشکه های روغن بصورت افقی(خوابیده) انجام شود.
روغن های صنعتی هیدرولیک
پارامترهای مهم در انتخاب روغن صنعتی- هیدرولیک به شرح زیر است:
– درجه حرارت عملکرد سیستم
– دامنه تغییرات دمایی
– گرانروی توصیه شده
– سازگاری با مواد تشکیل دهنده(واشر- قطعات- پلاستیکی و…)
– مقاومت لایه روغن
– فشار و سرعت سیستم
۳ دسته اصلی روغنهای صنعتی- هیدرولیک عبارت است از:
-R &O که دارای خواص ضد زنگ و ضد اکسیداسیون است
– AW که دارای خواص ضد سایش است.
– HVI & AW که دارای شاخص گرانروی بالا و خواص ضد سایش است.
روغن های هیدرولیک نفت پارس عبارتند از:
پارس بابک، پارس بابک ویژه، پارس هیدرولیک اتوماتیک
مواد کاربرد و گرید روغن دنده صنعتی نیسان عبارت است از:
– مصارف صنعتی که نیاز به روغن دنده EP دارند
– سیستم انتقال دهنده های فولادی
– یاتاقانها
روغن دنده صنعتی
پارامترهای مهم در انتخاب روغن دنده صنعتی به شرح زیر است:
– گرانروی توصیه شده
– نوع چرخ دنده و ابعاد
– سرعت و دور خروجی چرخ دنده
– شرایط محیطی
– فشار و بار وارد شده به چرخ دنده
روغن های حل شونده
موارد کاربرد روغن های حل شونده عبارتند از: استفاده در تمامی عملیات ماشین کاری که نیاز به روغن امولسیون بدون EP دارند، مناسب برای سنگ زنی، مته کاری و اره کاری.
گریس:
وظایف اصلی گریس عبارتند از: روانکاری، آب بندی، حفاظت از سطوح، ضربه گیری
مزایای بکارگیری گریس نسبت به روغن:
– کاهش تعداد دفعات روانکاری
– از بین رفتن مسئله نشتی
– ماندن روانکار در وضعیت اولیه
– جلوگیری از لرزش و صدای سیستم
– بازدهی بهتر در شرایط دما و فشار بالاتر
محدودیتهای بکارگیری گریس نسبت به روغن به شرح زیر است:
– عدم قابلیت خنک کاری در سیستم
– عدم خاصیت پاک کنندگی
گریسهای نفت پارس عبارتند از:
– گریس های پایه کلسیمی(پارس شاسی)
– گریس های پایه سدیمی(پارس فایبر- تکتاز)
– گریس های پایه لیتیمی(پارس ماهان و ماهان ای پی)
– گریس های پایه غیر صابونی(پارس بنتون)
محدوده عملیاتی گریس ها از نظر دما به شرح زیر است:
– گریس پایه کلسیمی، حداکثر تا۶۰ درجه سانتی گراد
– گریس پایه سدیمی، حداکثر تا۱۲۰ درجه سانتی گراد
– گریس پایه لیتیمی، حداکثر تا۱۳۰ درجه سانتی گراد
– گریس پایه غیرصابونی(بنتون)، حداکثر تا۱۳۰ درجه سانتی گراد
موارد کاربرد گریس لیتیمی (Multipurpose) عبارتند از:
– مناسب برای گریسکاری یاتاقانهای چرخ اتومبیل
– کاربری مناسب در جلوبندی و اتصالات توپی وسایل نقلیه
– کاربردی مناسب در ماشین آلات ساختمانی
– کاربردی مناسب در صنایع نورد فولاد که نیاز به مقاومت حرارتی بالایی دارند
– کاربردی مناسب در یاتاقانهای تخت و غلطکی
– کاربردی مناسب در تمامی سطوح متحرک در شرایط خشک و مرطوب
موارد کاربرد گریس کلسیمی
– قابل کاربرد در پمپ های آب
– کاربری مناسب در شاسی اتومبیل های سنگین و ماشین آلات کشاورزی
– کاربری مناسب در روانکاری اتصالات متحرک
– کاربری مناسب در محیطهای مرطوب
– عملکرد مناسب تحت شرایط سرعت و فشار پایین( در شرایط
سخت تر، از ادتیو EP در گریس یاد شده استفاده می شود)
موارد کاربرد گریس سدیمی
– قابل کاربرد در صنایع نساجی
– کاربری مناسب در یاتاقانهای باز تمامی ماشین آلات و صنایع در شرایط خشک دنده های بسته
(به علت ساختار الیافی بلند و خشن، این نوع گریس قابلیت پمپاژ خوبی نداشته و در سیستم گریسکاری مرکزی قابل استفاده نیستند)
موارد کاربرد گریس بنتونی (Non drop grease)
– قابل کاربرد در درجه حرارت های بالا
– کاربری مناسب در یاتاقانهای کوره
– مصارف عمومی یاتاقانها
(تعویض این نوع گریس ها در فواصل زمانی کوتاه لازم است.)
ویژگی های گریس های فشار پذیر( ای پی دار):
– حاوی مواد مقاوم کننده در برابر فشار (Extreme Pressure)
– دارای طول عمر کوتاه تر
– داشتن بوی تند نسبت به گریس های معمولی
عوامل موثر در انتخاب نوع گریس عبارتند از:
– شرایط دما و فشار سیستم
– سازگاری گریس با ترکیبات لاستیکی، واشرها و عایق ها
– طول عمر گریس و امکان گریس کاری مجدد
– چگونگی رفتار گریس در درجه حرارت های مختلف
– خواص ضد خوردگی و ضد زنگ زدگی گریس